روایتی ناب از صعور فراتر از رویا

کانچن جونگا: کوهستان خدایان

پانزدهم فروردین ماه ۱۳۹۲ (۴ آوریل) با برنامه­ صعود به سومین قله بلند دنیا “کانچن جونگا”، تهران را به مقصد نپال ترک کردم. این قله با ارتفاع ۸۵۸۶ متر در میان هشت هزار متری­ها کم­تر شناخته­ شده است و تعداد صعودکنندگانش نیز اندک هستند (تا پایان بهار سال ۲۰۱۳ تعداد کل صعودکنندگان ۲۹۱ نفر بود که شامل ۶۸ شرپا، ۲۱۶ کوهنورد مرد و ۸ کوهنورد زن است. ۴۸ کوهنوردنیز در این مسیر جان خود را از دست دادند) کوهستان کانچن جونگا با معنی لغوی ۵ گنجینه برفی یا به تعبیری ۵ قله به شرح زیر دارد:

1. قله اصلی ۸۵۸۶ متر

بر آستان دری که کوبه ندارد،

چرا که اگر به گاه آمده­باشی دربان بهانتظار توست و

اگر بی­گاه

به در کوفتن­ات پاسخی نمی­آید.

تنها “تو”

آنجا موجودیت مطلقی،

موجودیت محض،

چرا که در غیاب خود ادامه می­یابی

و غیاب­ات

حضور قاطع اعجاز است.

گذارت از آستانه ناگزیر

فرو چکیدن قطره قطرانی است در نامتناهی ِ ظلمات …

(شاملو)

قله­ های پنجگانه کانچن جونگا در فرهنگ محلی، نماد ۵ عنصر با ارزشند: طلا، نقره، جواهر، گندم و دانه ­های پربرکت و کتب مذهبی و این کوهستان در باور مردم محلی مکان زندگی خدایان است.

قله اصلی برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ توسط گروهی از انگلستان فتح شد. مسیر صعود طبیعی آن رخ جنوب غربی است و برای رسیدن به کمپ اصلی این رخ که در یخچال معروف و وسیع یالونگ واقع است ابتدا باید با پرواز داخلی از کاتماندو و به یکی از دو شهر بدراپور Badraphur یا بیرات ناگارBirathnagar پرواز کرد. سپس از هر کدام از این دو شهر می­توان توسط ماشین (مینی­بوس یا جیب) با صرف ۲ روز به ابتدای مسیر پیاده ­­روی یعنی روستای سینام Sinam به ارتفاع ۱۲۰۰ متر رسید. جاده مزبور در روز اول عمدتاً آسفالت و تا حدودی قابل قبول است ولی در روز دوم تبدیل به جاده­ای بسیار خطرناک و ناهموار می­شود.

برنامه آغاز می­شود

در ۱۹ فروردین (۸ آوریل) به بیرات ناگار پرواز کردیم و توسط میدل باس در عصر ۲۰ فروردین (۹ آرویل) به سینام رسیدیم. با هماهنگ­کردن برای ۴۵ باربر صبح روز ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل) پیاده­ روی ما آغاز شد. باربرها نوجوانانی از خانواده­های شرپا و عمدتاً سیگاری و الکی، گاهی بیمار و با پوشاکی بسیار نامناسب و حتی گاه با پای­برهنه بودند. نگران وضعیت آنان در ارتفاع بالاتر بودیم اما شرکت چاره­ای جز پذیرش این افراد نداشت چون باربر دیگری در منطقه نبود و اینان از یک ماه قبل با تماس تلفنی به عنوان باربران قوی و کارآمد ثبت­نام شده­بودند! به دلیل مشکلاتی که در مورد باربرها داشتیم یک روز در Yamphudin معطل شدیم ولی به هر صورت بخت بیشت-تری از گروه ایتالیا داشتیم که ۶ روز در Ramche برنامه­شان به تأخیر افتاد. ارتفاع کمپ اصلی ۵۵۰۰ متر است.

تیم­های حاضر در منطقه عبارت بودند از:

تیم کره با ۶ کوهنورد و یک مدیر کمپ اصلی که یکی از کوهنوردان پس از رسیدن به کمپ اصلی انصراف داد و بازگشت. تیم مجارستان و اسلواکی با ۳ کوهنورد و یک مدیر کمپ اصلی. تیم بین­المللی شامل ۳ چینی و ۲ اسپانیایی از کاتالان. تیم ایران و بنگلادش شامل ۲ ایرانی و یک بنگلادشی (جناب آقای شهلایی، من و عبدالمحیط)ف تیم اسپانیایی کارلوس سوریا شامل ۴ کوهنورد که در واقع فقط یکی از آنان برنامه صعود قله را داشت و یک پزشک و۲ فیلم­ساز و تصویربردار کوهنورد نیز وی را همراهی می­کردند، گروه ایتالیا با ۴ کوهنورد که یکی از آنان از کمپ اصلی انصراف داد و بازگشت. در کل ۲۵کوهنورد و ۱۸ شرپا درکمپ اصلی حضور داشتند که عملاً فقط ۲۰ تن از آنان برنامه صعود قله را پی گرفتند.

در زمان ورود ما به کمپ اصلی تا کمپ یک به ارتفاع ۶۲۰۰ متر مسیر بازگشایی شده­ بود و اکثر تیم­ها تا ۶۰۰۰ یا کمپ ۱ هم هوا شده­ بودند. ما نیز پس از ۴ روز اقامت در کمپ اصلی که شامل برپایی کامل کمپ و آماده ­سازی تدارک و انجام مراسم پوجا یا دعای مذهبی بود ۳ اردیبهشت (۲۳ آوریل) راهی کمپ ۱ شدیم. ولی در ارتفاع ۶۰۰۰ متری به علت بدی هوا و نبود دید مناسب بارگذاری مختصری انجام داده، بازگشتیم. مسیر کمپ اصلی به کمپ یک شامل گذر از یخچال، چند شیب برفی تند و ۲۰۰ متر انتهایی هم فنی و مستلزم صعود دیواره­ای یخی بود که باید برای اولین بار صعود به خوبی دیده می­شد و این مکان برای ما نبود.

به کمپ اصلی بازگشتیم و پس از یک روز استراحت اولین شب­ مانی را در ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) در کمپ یک انجام دادیم. همزمان با ما تیم کارلوس و کوهنورد اسلواکی هم در کمپ ۱ بودند . کره­ای­ها و کوهنوردان کاتالان به کمپ ۲ صعود کرده ­بودند. مسیر کمپ ۱ و ۲ توسط سون سامیت گشایش شده ­بود. بعد از یک شب­ مانی در کمپ ۱ روز بعد راهی کمپ ۲ شدیم. این مسیر با یک شیب برفی بسیار تند بعد از کمپ ۱ آغاز شده با تراورس و اندکی فراز و فرود در کنار دیواره­های سنگی به فلاتی کم­شیب می-رسید که مکان­های مختلفی برای برپایی کمپ دوم داشت اما متاسفانه شرپاهای پیشرو کمپ را در بالاترین نقطه این فلات یعنی ۶۵۰۰ متر برپا کردند و به تذکر دیگر که این مکان از نظر بهمن ایمن نیست توجه نکردند. مکان کمپ ۲ ما ۱۰۰ متر از جای هر ساله کمپ بالاتر بود …

شب هنگام باد شدیدی آغاز شد و صبح با آغاز کولاک اکثریت نفرات به کمپ اصلی بازگشتند جز چند شرپا که بازگشایی مسیر کمپ ۳ اقدام کردند اما در ۶۷۰۰ متر متوقف شدند و آقای شهلایی و من که تا ارتفاع ۶۶۰۰ متر صعود کردیم و به دلیل شدت باد بازگشتیم. شدت باد به حدی بود که ما هم تصمیم به بازگشت به کمپ اصلی را گرفتیم. چند روزی هوا نامناسب بود. همه در اینجا متوقف بودیم تا سرانجام بعد از ۹ روز اقامت در کمپ اصلی و بازگشایی مسیر کمپ ۳ توسط تیم کره و برپایی کمپ ۳ در ارتفاع ۷۰۰۰ متری در ۱۷ اردیبهشت (۷ می) مستقیماً راهی کمپ ۲ شدیم. روز بعد به سمت کمپ ۳ پیش رفتیم. مسیر ۲ به ۳ شامل شیب­های بسیار تند برفی، تراورس روی یخ و برف پودری، گذر از یک شیب و عبور از چند شکاف بود. طی یک روز استراحت در کمپ ۳ شراپاهای تیم ما که ۳ نفر بودند به بازگشایی مسیر کمپ ۴ تا ارتفاع ۷۳۵۰ پرداختند که بسیار پایین­تر از کمپ مطلوب سالهای قبل یعنی ۷۷۰۰ متر و یا حداقل ۷۵۵۰ متر بود.

روز ۲۰ اردیبهشت (۱۰ مه) راهی کمپ ۴ شدیم. ساعت ۴ بعد از ظهر به محل کمپ رسیده و با برپایی چادرها تا ساعا ۱۰ شب به استراحت پرداخته و در ساعت ۱۱ به سمت قله حرکت کردیم. باد شدید،بارش برف و کولاک امری عادی در کمپ­های ۳ و ۴ بود و با این شرایط ما هم کار خود را آغاز کردیم. برای رسیدن به دهلیز اصلی می­باید شیب­های برف و یخی را می­گذراندیم که با گذشت زمان شیب آنها بیشتر و بیشتر می­شد. حدود ساعت ۴:۳۰ صبح بود و ما در ارتفاع ۷۷۰۰ متر هنوز به ابتدای دهلیز نرسیده­بودیم. با توجه به مسیر باقی مانده و زمان موجود تصمیم به بازگشت گرفتیم تا عصر همان روز یعنی ۲۱ اردیبهشت (۱۱مه) با زمان مناسب تر حرکت کردیم. اکسیژن­های اضافی و یک حلقه طناب را در مکانی دپو کرده، با موقعیت­یاب جغرافیایی GPSو پرچم نشانه­ گذاری کردیم و بازگشتیم. ساعت ۶:۳۰ صبح به کمپ ۴ رسیدیم و تا عصر به استراحت پرداختیم. اما متأسفانه بازهم به علت باد شدید و بارش برف زودتر از ساعت ۱۰:۳۰ شب نتوانستیم حرکت کنیم. این بار خانم چینی و شرپایش نیز با ما همراه شدند و در ابتدای مسیر عبدالمحیط دوست بنگلادشی ما از ادامه مسیر انصراف داد و به همراه شرپایش به کمپ ۴ بازگشت.

به علت تاریکی و کولاک پیدا کردن محل دپوی اکسیژن­ها حدود ۱,۵ ساعت از وقت ما را گرفت و جالب بود که شرپاها به GPS بی ­اعتماد و بی­اعتنا بودند و تنها بر اساس حافظه و حدس خود جستجو می­کردند. پس از یافتن محل دپو مسیر را ادامه دادیم اما به علت نبود طناب ثابت، با دو طناب ۵۰ متری و به شیوه آلپی صعود کردیم.

متأسفانه گروه بسیار کند بود به ویژه شرپای خانم چینی که اولین صعود ۸۰۰۰ متری را تجربه می­کرد و سبب کاهش سرعت و اتلاف وقت می­شد. سرانجام با طی دهلیز اصلی و در ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر به محل تراورس در انتهای دهلیز نزدیک شدیم اما زمان مناسب نبود گرچه وضعیت هوا مناسب­تر به ­نظر می­رسید و از شدت باد کاسته شده ­بود. نیما و مینگما اصرار به بازگشت داشتند و آقای شهلایی اصرار به شب­مانی. با رد تصمیم شب­مانی از نیما خواستم تا یک طناب دیگر با من ادامه­ دهد تا به اول تراورس رسیده بهتر مسیر را بررسی کنم.

منبع:  سایت سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود PDF روشهای کاهش هزینه سفر
تا دقایقی دیگر لینک مستقیم PDF به ایمیلتان ارسال می شود.
Increase more than 700% of Email Subscribers!
Dolor aliquet augue augue sit magnis, magna aenean aenean et! Et tempor, facilisis cursus turpis tempor odio. Diam lorem auctor sit, a a? Lundium placerat mus massa nunc habitasse, arcu, etiam pulvinar.
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico
  • Montes vutario lacus quis preambul den
  • Leftomato denitro oculus softam lorum
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat
  • Montes vutario lacus quis digit turtulis
  We hate spam and never share your details.
دانلود PDF روشهای کاهش هزینه سفر
فقط چند لحظه تا دانلود فایل PDF فاصله دارید.
ما هم مانند شما از ایمیل های اسپم متنفریم.
خبرنامه ویزای کشورهای مختلف
این خبرنامه ویژه اخبار و رویدادها در زمینه ویزای کشورهای مختلف می باشد. برای کسب اطلاع از رویدادهای گردشگری، می توانید به صفحات دیگر سایت مراجعه کنید.
SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
Turpis dis amet adipiscing hac montes odio ac velit? Porta, non rhoncus vut, vel, et adipiscing magna pulvinar adipiscing est adipiscing urna. Dignissim rhoncus scelerisque pulvinar?
پس از وارد کردن ایمیل، pdf شروع به دانلود می کند.